rosanneschulte.reismee.nl

Het leven van een budget-backpacker ;-)

Dag beste mensen in het koude kikkerlandje, hier weer even bericht uit het warme Maleisie. Voor jullie verder lezen wil ik toch even melden dat de titel van dit verhaal misschien wat misleidend is, kan ons nog niet oprecht budget-backpackers noemen. Wel proberen we het heel hard, en hebben we goede voornemens voor het nieuwe jaar :-)

Bij m’n vorige bericht waren we nog in Indonesie, inmiddels zijn we al 2 landen verder.

Na de botanische tuinen in Bogor zijn we van Jakarta naar Singapore gevlogen. Binnen een paar uur hadden we het chaotische, vieze en vooral drukke Jakarta verruild voor het moderne, westerse en dure Singapore. Een groter contrast was bijna niet mogelijk. In dit land is alles perfect geregeld. Hier tijdens het oversteken geen taferelen waarbij je jezelf voor 10 auto's moet gooien, nee de stoplichten en zebrapaden hebben hier daadwerkelijk een functie. Dit land denkt met je mee; overal zijn straatnaamborden dus verdwalen is bijna niet mogelijk (ik zeg bijna omdat het voor ons toch nog wel weer mogelijk was, blijft een lastig iets dat kaart lezen..). Bij drukke kruispunten hebben ze voor de voetgangers tunnels met roltrappen gemaakt. Dit land is echt van alle gemakken voorzien. Sowieso was het fijn om na weken weer eens blanken te zien, heb niks tegen Aziaten hoor, maar het is best wel fijn dat je warempel een kleine conversatie kunt voeren in plaats van aangestaard en uitgelachen te worden. Verder barst het hier van het westerse eten; sandwiches, kaas, patat. Dit was zeer welkom. Je aan een budget van 20 euro per dag houden in een modern land als Singapore is een heel nobel streven, maar dat lukt je zelfs nog niet als je op straat zou gaan slapen. Ons hotel was prijzig, te prijzig voor een kamer van het formaat kledingkast. Lopen in de kamer was simpelweg geen optie. Het hotel werd nog iets prijziger doordat ik een klein, maar cruciaal, detail over het hoofd had gezien; ik had blijkbaar maar voor 1 persoon geboekt. Gezien het formaat van de kamers was het geen optie om ons beiden in die kamer te proppen, er zou dan geen ruimte over zijn voor enige zuurstof, toch ook wel een noodzakelijk aspect.

Daar stonden we dan om 1 uur s'nachts aan de balie. Na deze constatering volgde een interessant gesprek tussen Dennis en mij; ik dacht dat hij wilde bijboeken voor de special price van 90 dollar per nacht, een prijs die ik belachelijk hoog vond, dus ik was al bijna onderweg naar een hostel. Na wat duidelijke taal van beide kanten kwam de hoteljongen heel voorzichtig nog maar even melden dat die prijs voor ons hele verblijf was.. Oh... Iets wat Dennis al begrepen had, maar wat mij even was ontgaan. Het ging nu nog om een relatief "klein" bedrag (het blijft wel Singapore) dus eigenlijk zat ik een beetje hysterisch te doen om niks ;). In Singapore hebben we onder het motto "hoe sneller weg, hoe minder de schade in de portomonnee", sightseeing op top snelheid gedaan. Een mooie skyline met bijzondere gebouwen; zo was er een gebouw wat er uit zag als een durian (de meest vieze, stinkende vrucht van Azie) en twee gebouwen met een boot er boven op. S'avonds konden we de verleiding van het nachtleven niet weerstaan, we hebben een taxi genomen naar het uitgaansgebied. De eerste kroeg waar we herkenbare muziek hoorden zijn we naar binnen gestapt, om daar vervolgens uren later pas weer uit te komen. Het was nogal een chique tent, mensen liepen in categorie "avondkleding" en slippers dragen was verboden. Nou, we hadden zeer zeker geen avondkleding aan en uiteraard wel onze slippers. Was niet de eerste keer deze reis dat we ietwat underdressed waren ;-). Een tikkeltje naief bestelde ik, zonder de prijs te vragen, 2 droge witte wijn. Ik dacht hoe duur kan dat nou zijn.. De rekening: 40 dollar.... Dat is zo'n 17 euro per glas! En het waren niet eens echt grote glazen. Maar zuinig aan gedaan met het wijnje en verder een topavond gehad.

Had nog wel langer willen blijven in Singapore, maar dat is gewoon geen realistische optie. Dus de volgende dag in de bus gestapt op weg naar Melaka, een stad onderin Maleisie. Ook deze keer had ik het hotel boeken op me genomen, denk ook dat dat meteen de laatste keer was. Ik was oprecht in de waan dat we een hotel midden in het centrum hadden, ik had het woord "toplocatie" nog net niet in de mond genomen ;-). Maar toen de taxichauffeur keihard begon te lachen en ons de straat niet aan kon wijzen omdat ie buiten de plattegrond lag, begon ik toch wat te twijfelen. De twijfels bleken terecht, we zaten alles behalve in het centrum. Ook de restaurants en gezellige bars die ik in de straat had verwacht waren ver te zoeken, ons avondeten was in een met tl-buizen verlichte kantine tussen de lokale mensen. Heeft natuurlijk ook wel weer wat.

Melaka heeft een gezellig centrum met wat oud Nederlandse straten en gebouwen waar we ons prima hebben vermaakt. Tevens heeft Dennis een nieuwe kerstoutfit gescoord, waarop ik het toch wel even lastig kreeg om niks te kopen. Maar budgettechnisch gezien past kleren kopen niet bepaald in het plaatje, dus heb ik het maar gehouden bij wat oorbellen. Dat vond ik overigens best knap van mezelf ;-).

Na Melaka zijn we verder gegaan naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisie, hier hebben we Ferdi en Daniek weer getroffen. Ook hier zijn dingen als het openbaar vervoer en Engels sprekende mensen goed geregeld, daar wil ik best aan wennen. In de stad is verder niet heel veel te zien. We hebben wat rondgeslenterd door Chinatown en Little India, grappig dat bijna elke stad hier in Azie wel een Chinatown heeft. Ben nog volledig ingepakt voor een bezoekje aan de Moskee, wat een hitte zeg. We hebben de batucaves bezocht, een hindoeistische tempel middenin de grotten. Hier hebben we de nodige traptreden voor beklommen, maar met die topcondities van ons was dat natuurlijk geen probleem ;-).

We hadden afgesproken om kerst samen met Ferdi en Daniek door te brengen, wel zo gezellig natuurlijk. Het vinden van de juiste locatie heeft nog even het nodige zweet gekost, veel hotels waren al volgeboekt en 600 euro per nacht betalen leek ons, zelfs met kerst, toch wel iets te ver gaan. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een niet onaangenaam hotel op Langkawi, een eiland dichtbij de grens met zuid Thailand. De kosten voor dit hotel laat ik voor de goede orde even achterwege. Je wilt tenslotte toch wat met de kerst ;-). Langkawi is en islamitisch eiland, afgezien van wat commerciele toestanden wordt hier geen kerst gevierd. Gelukkig hadden we de kersthits van Daniek en Ferdi nog ;-). Maar we hebben ons goed vermaakt door aan het strand te liggen, beetje zwemmen, lekker dineren etc. Op kerstavond staken ze vuurwerk af op het strand, dat maakte het hele strandplaatje toch wel extra mooi. Had niet echt een kerstgevoel, maar in het kader van heimwee was dat ook maar beter. Blijft toch raar om met kerst zo ver weg te zitten.

Wat hier trouwens erg opvallend is, is hoe warrig de communicatie hier kan lopen. Een voorbeeld; we wilden een busticket boeken. "Geen probleem", zei de mevrouw achter de balie. "De 27e, 28e en 29e zitten vol. Willen jullie de 30e?" Ja prima. Waarop mevrouw direct antwoordt: "kan niet, zit vol". Juist.. Of ze laten je eerst 5 minuten in de menukaart kijken, om vervolgens bij het opnemen van de bestelling te vertellen dat het niet mogelijk is om eten te bestellen. Ik heb het al vaker genoemd, maar vind het nog steeds; bijzondere mensen die Aziaten. Verder mag ik natuurlijk niet zomaar oordelen en generaliseren, maar ik heb mijn twijfels bij de opvoedkwaliteiten van de gemiddelde ouders hier. De laatste weken zien we bijzonder veel huilende, dan wel niet schreeuwende kinderen. En een volume dat ze hebben. Ben een keer zelfs s'nachts de hotelkamer uit gegaan omdat ik dacht dat ze het kind voor onze deur hadden neer gezet, maar dat bleek niet het geval. Het volume van de kleine was zodanig dat muren niet meer leken te bestaan, urenlang heb ik in bed gelegen met het idee dat het kind naast me lag. Wat een ellende ;-).

We hadden nog niet genoeg van het strand dus we blijven nog een paar dagen in Langkawi. Ik wil hier graag wel even bij vermelden dat we onze luxe kerst-hotel verruild hebben voor een guesthouse, ik geloof niet dat ie uberhaupt een ster heeft en je krijgt gratis haren van je voorganger in je bed, maar budgettechnisch gezien is het perfect. Daarna gaan we terug naar Kuala Lumpur om oud en nieuw te vieren, om vervolgens een jungle tocht door Borneo te maken. Heb er zin in, de laatste tijd veel steden gezien dus ben helemaal klaar voor het echte backpackerswerk ;-).

 

Hoe is het met jullie? Hoe was de kerst? Erg warm hoorde ik?;-)

Volgens mij komt de winterstop voor FC Twente nog maar net op tijd, een hoop geklungel begreep ik? Jammer.

Wens jullie allemaal alvast een goede jaarwisseling en een zeer voorspoedig, gelukkig 2012!

 

Veel liefs uit Langkawi,


Rosanne

Reacties

Reacties

Susanne

Hoii!
hahaha roos, door jou boek-kwaliteiten kom je nog eens op speciale plekjes;) klinkt goed jullie kerst! heeerlijk zeg aan het strand! vind dat je best goed bezig bent met je budget;) af en toe een duur wijntje heb je wel verdiend haha.
Superleuk verhaal weer! komen er ook nog weer nieuwe foto's?:)
Jij ook alvast heel gelukkig nieuwjaar in Kuala Lumpur!

liefs xx

Karien

Haha, prachtig die verhalen over het budget. Altijd te veel verleidingen om je er niet aan te houden inderdaad. Als je terug bent in Kuala Lumpur moet je eigenlijk wel even op de televisietoren, zo'n superhoog Euromast achtig ding. D'r in kun je helemaal naar boven en heb je echt supermooi uitzicht! De Kerst was hier inderdaad bijna om te zweten zo warm ;-) Ben weer eens heerlijk een paar dagen in Dkamp, lang geleden. Ik hoor van m'n moeder dat hier zelfs een Albert Heijn komt....! Groot nieuws dus!
Heel fijne jaarwisseling gewenst, maak er een mooi feest van daar en ik kijk uit naar je volgende verhaal. xxx

Loes

Haaa!!
Wat een verhaal weer, bijzondere mensen die Aziaten;) Heb het idee dat je van hot naar her sjeest.. maar alles in zo'n verhaal proppen is natuurlijk ook niet te doen, aangezien je zoveel meemaakt.
Ik sluit me aan bij Susanne, komen er nog nieuwe foto's??:D

Alvast een gelukkig nieuwjaar aan de andere kant van de wereld! xxxx

Heleen

Haha, succes met je goede voornemen! Ben wel trots op je dat je geen nieuw kerstoutfit hebt gekocht! Is ook veel te ver weg voor de Wehkamp ;)
Heel veel plezier nog daar en met oud & nieuw natuurlijk!! Enneh, die communicatie: zeker weten dat het aan de Aziaten ligt..? ;)

Yvonne

Hey Rosanne,
Weer een mooi verhaal om te lezen. Heerlijk om dit allemaal te ondernemen he? Borneo is een echte aanrader. Komen die bergschoenen je toch nog goed van pas!! Hostels zijn een goed alternatief en ach...als je eenmaal slaapt zie je er niets meer van (grijns).
Fijne jaarwisseling gewenst en alvast "vol geluk in tuk"'

Paulien

Ha Rosan,
Wat een prachtig verhaal(wanneer komt je boek uit?)
Hier saai weer. de knieperkes zijn weer gebakken.
Nu de oliebollen nog. Prettige jaarwisseling je neemt toch zeker wel een lekker wijntje.. Ben benieuwd naar de foto's. Liefs en geniet. Groetjes oet'n doarp xxxxx

stefanie

Heey Rosanne,

Wat een mooi verhaal weer. Wij zitten inmiddels nu in hongkong, vliegen zo door na australie. Ik kan veel van je verhalen leren.... vooral de overnachtingen. Wat gaaf die jungle tocht! Geniet van al je avonturen! Liefs stefanie

Ann en Piet Verhagen

Hallo Rosanne,
Allereerst wensen wij jou en je reisgezel een heel gezond 2012 toe. Wij hebben plezier in het lezen en bekijken van je reiservaringen. Blijf ervan genieten het zijn ervaringen die je je verdere leven bij zullen blijven. Groeten, Ann en Piet Verhagen

ria

Hallo Rosanne, wat een pracht verhaal. Goed van je alleen oorbellen gekocht en wat een lekker duur wijntje zeg, maar zal de pret niet drukken. Veel plezier nog en alle goeds voor 2012,l iefs

maartje

hé rosanne!
Leuk om weer wat te lezen. Succes in de jungle! (en natuurlijk een gelukkig nieuwjaar;))
liefs

Erri

Ha meid,

Ik wens je een heel gelukkig en gezond 2012! Met nog heel veel leuke en aparte verhalen/ervaringen. Hoe was jullie jaarwisseling in Kuala Lumpur! Vast heel bijzonder net als de rest van jullie verblijf daar hè!? Hier alles goed verlopen, geen vorst wel regen en gisteren en vandaag een heerlijke storm! Co Adriaans is weg bij F.C.Twente, het is maar dat je het weet! Er was een "inschattingsfout" gemaakt! Hou je goed en veel plezier op Borneo. Groetjes Erri

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!