rosanneschulte.reismee.nl

Werken en sight seeing in Bali

Hey allemaal,

Hoe is het daar in het verre Nederland? Begint het al lekker koud te worden?

Hier gaat alles goed! Afgelopen week is erg snel voorbij gegaan. We zijn druk geweest met les geven en natuurlijk de nodige sight seeing op Bali.

Bali is echt een prachtig eiland. Het is bergachtig, veel groen, palmbomen en overal zie je rijstvelden. Afgelopen vrijdag voor het eerst een fietstocht gemaakt. We fietsen wel elke dag naar de school, maar tegen de tijd dat je goed en wel op de fiets zit ben je er al. Dus het werd tijd voor een echte fietstocht. Gewapend met de lonely planet en mijn pictogrammenboekje moest dat goed komen.. Het eerste stuk was erg aangenaam, bergafwaarts met een lekker briesje in de rug genieten van de omgeving. Pauze gehouden op een plek wat later een kerkhof bleek te zijn, niet het toppunt van gezelligheid, maar het viel niet erg op. Was een beetje rommelig en de stenen zijn erg klein. Aan al dat bergafwaarts moest eens een einde komen, pff wat was dat afzien. Ik dacht echt dat ik wel wat gewend was door mijn wekelijkse fietstochtjes met vader Schulte, maar ik was echt totaal kapot. Die bergen zijn verdraaid stijl, daarbij komt nog de hitte en een veel te kleine fiets (ben toch wat groter dan de gemiddelde mens hier ;)). De balinezen en ook andere toeristen lachten ons toe/uit. Je zag ze iets denken in de trant van: 'die Hollanders ook met dat eeuwige gefiets van hun'. De lokale mensen rijden hier allemaal op een scooter. Zelfs kinderen van een jaar of 10 zie je op scooters! En dan niet in hun eentje, nee je ziet rustig 3 kinderen op 1 scooter gepropt. Uiteraard zonder helm, die lijken ze hier meer voor de sier bij zich te hebben. Het is hier duidelijk niet nodig om je fiets op slot te zetten, je zal wel gek zijn om zo'n vermoeiend rijtuig te stelen. Aan het eind van onze fietstocht hadden we nog even een extra uitdaging;we konden via de bekende weg naar huis gaan via het park, maar dat betekende ook dat we onze fiets een trap van 104 treden op moesten tillen. We konden er ook voor kiezen om langs een onbekende weg te gaan, maar gezien de tijdsdruk die we hadden leek ons dat niet ideaal. We moesten namelijk om 4 uur weer les geven, en het was op dat moment iets van half 4. Dus... Vol optimisme gingen we via het park. Fiets op de rug en klimmen maar. Dat was afzien x 2. En de balinezen konden hun lol natuurlijk niet op haha. Toen we over waren was ik wel zo ongeveer knock out. Na een uurtje was ik wel weer hersteld, vervolgens grenzeloos optimistisch ingestemd met het idee van de Thaise meisjes om de volgende dag een georganiseerde fiets tour te doen..... We blijven tenslotte Hollanders, we fietsen tot we niet meer kunnen ;-). De georganiseerde tour was duizend keer lichter dan onze eigen tour, dit was namelijk een 'downhill cycle tour'. We zijn met een auto de beg op gereden richting Batur; een vulkaan. Deze is voor het laatst actief geweest in 1994. Het uitzicht deed me een beetje denken aan de bergen van Oostenrijk, altijd goed natuurlijk. Van daaruit met de fiets naar beneden, dit was uiteraard appeltje eitje. Heb ontzettend genoten van het uitzicht, die rijstvelden zijn werkelijk prachtig. We zijn nog gestopt bij een dorpje, hier mochten we bij iemand thuis kijken. Het is alsof je terug gaat in de tijd, ze hadden in dat dorp echt geen enkele vorm van luxe. Een groot contrast met het toeristische gedeelte van Bali. Bali is een bijzonder eiland, zo is het het enige Indonesische eiland wat een eigen taal heeft (ik noem het maar Balinees). De naamgeving van personen is erg grappig, ze kennen hier eigenlijk maar 4 namen. Wayan, Made, Nyoman en Ketut. Als je als eerste geboren wordt heet je Wayan, als tweede Made, enz enz. Bij het vijde kind beginnen ze gewoon weer op nieuw. Waarom zou je ook moeilijk doen en telkens nieuwe namen verzinnen. Denk dat ze het jammer vinden van hun tijd ;-). Op het moment dat iemand komt te overlijden wordt er op zijn zachtst gezegd, opmerkelijk gehandeld. Het is heel normaal dat er zo'n 3 a 4 jaar gewacht wordt met het begraven van een lijk. Deze bewaren ze dan op een speciale tafel in huis, of onder een heilige boom (wel boven de grond dus). De heilige boom moet er voor zorgen dat het lijk niet gaat stinken. Ik, nuchtere Hollander die ik ben, heb hier zo mijn bedenkingen bij. Hoe armer de familie, hoe langer er gewacht wordt met het begraven. Een begrafenis gaat samen met vele offers, voor die offers moet soms lang gespaard worden. Soms hebben families zo weinig geld dat ze wachten tot er meer mensen in de buurt overleden zijn, zodat ze bijvoorbeeld 4 mensen tegelijkertijd kunnen begraven. Scheelt weer in de offers ;-).

Het lesgeven gaat erg moeizaam. De kinderen kennen wel wat woorden Engels, maar geen zinnen. Ze hebben een slechte basis. Ik heb soms het gevoel dat ik gewoon net zo goed dom in het Nederlands kan praten, want ze begrijpen me toch niet. Logisch, ze hebben dat gewoon nog niet geleerd. Aangezien aan ons Balinees nog wel het een en ander scheelt is het bijna onmogelijk om ze wat bij te brengen. We leren ze dingen die we kunnen uitbeelden, in de hoop dat ze het goed opvangen. Het schoolsysteem hier valt absoluut niet te vergelijjken met dat van ons. Misschien doe ik het systeem hier mee te kort; maar ik krijg het idee dat iedereen hier gewoon maar wat doet. Ze hebben geen vaste leraar, dit verandert zo ongeveer met de 2 weken. Wij hebben nog geen een leraar in onze klas gezien. Vanaf dag 1 laten ze ons alleen. Ze hebben geen idee wat wij hun kinderen leren. Op onze beurt doen wij ook maar wat, wij hebben namelijk geen idee wat ze van ons verwachten. Het niveau waar ze volgens het boek zouden moeten zijn halen ze bij lange na niet. Niemand lijkt er om te malen, behalve wij. Best frustrerend. Wat wel weer leuk is; de kinderen zijn ontzettend gemotiveerd. We geven s' morgens van 9 u tot half 12 les. Daarna zijn de kinderen vrij. Om 4 uur geven we extra les voor diegene die dat willen. De lessen zijn druk bezocht, dus ik beschouw het als positief dat de kinderen hun vrije tijd op willen geven voor de Engelse les. Al met al zal ik niet erg treuren als dit project voorbij is, heb gewoon niet het idee dat ze er wat van opsteken. En heb heel veel zin om verder te gaan en meer van Indonesie te zien.

Met de Thaise meisjes in huis verloopt het goed. We hebben veel gepraat over culturen. Erg interessant, het is echt zo'n wereld van verschil. Zij lijken veel meer te leven voor elkaar, heel anders dan onze individualistische opvattingen. Iets anders waar ik erg om moest lachen is hun opvatting over bruin worden. Toen we gingen fietsen vroeg Gate of ze mijn zonnebrand creme mocht lenen, ze zei letterlijk: ' I am worried about my tan' . En dan niet dat ze zou verbranden, nee ze was bang dat ze bruiner zou worden. Ze gebruiken zelfs whitening cremes, schijnt in heel Azie een goede handel te zijn. Dus uiteraard werden wij raar aan gekeken toen we zeiden dat wij juist graag een bruine huid willen. Het heeft te maken met welvaart, iemand die bruin is werkt veel buiten, bijvoorbeeld in de rijstvelden. Het hebben van een rijstveld staat gelijk aan hard werken en weinig verdienen. Dus hun idee is hoe blanker je bent, hoe beter je het hebt. Ze hebben ons ook geleerd dat we overal in Azie moeten afdingen. Voor onze eerste test in afdingen zijn we duidelijk gezakt. We waren op een koffie plantage. Aangezien ik het gemiddelde kopje koffie hier niet te drinken vind, was ik erg blij toen ik eindelijk een goede kop koffie voor me had staan. Natuurlijk had die koffie plantage een leuk winkeltje waar je die koffie kon kopen. Dennis en ik besloten om allebei een zakje van 50 gram te kopen. Moet nog een beetje wennen aan het omrekenen hier (1 euro is zo'n 125000 roepie), dus toen de aardige dame achter de kassa me een bedrag liet zien was mijn reactie ja en amen en heb ik betaald. Het bedrag omgerekend; 20 euro.... Voor een heel erg klein beetje koffie, met het blote oog nauwelijks te zien, vind ik dat best veel geld.. Achteraf bleek dat we ook nog eens de allerduurste koffie soort hadden uitgekozen; Luwak koffie. In het kort gezegd: het duurt heel lang om deze koffie te maken. Er zijn bepaalde dieren die koffiebonen eten, dit vervolgens uitpoepen en juist, die uitwerpselen worden gebruikt voor het maken van de Luwak koffie.. Verrassend genoeg was het wel het eerste lekkere kopje koffie in tijden. Misschien maar m'n verstand op nul zetten als ik die koffie drink ;-).

Verder hebben we veel tempels gezien, die zijn ook niet te missen hier. Bijna ieder huis heeft een eigen tempel. Ook het centrum staat er vol mee. We hebben er een stuk of 3 van binnen bekeken. We hebben een full moon ceremonie bijgewoond. Een ceremonie waarbij ze dankbaar zijn voor veel dingen (kon het niet allemaal goed verstaan, maar hij vertaalde het naar me als een soort thanksgiving).

Het regent hier nog steeds veel, maar koud is het zeker niet. Elke avond kunnen we genieten van het geluid van krekels en kikkers. Die laatste kunnen hun lol helemaal niet op als het geregend heeft, sjongejonge, ik noem dat gewoon kabaal. Laatst een verdwaalde kikker voor een nacht op bezoek gehad in onze kamer, hij vond mijn backpack duidelijk interessanter dan de jungle.

Ik zit nu in een internetcafe, ga zo even proberen om wat foto's te uploaden. De internetverbinding in ons huis is daar een tikkeltje te traag voor.

Aanstaande zaterdag vertrekken we naar Zuid Bali, naar het strand. Joehoee, eindelijk. Dat hebben we wel verdiend na al dat harde werken ;-). Waarschijnlijk vertrekken we maandag naar Lombok, naar de Gili Islands. Ik heb er zin in :-).

Hoe is het verder bij jullie? Nog nieuwtjes?

Liefs Rosanne

Reacties

Reacties

Daniek en Ferdi

Hoi Rosanne, leuk om nu ook jouw verhalen van Indonesie te horen. Erg herkenbaar, behalve dat fietsen, dat is hier dodelijk;) Wij zijn er ook nog over aan het denken naar Gili te gaan. Wij zijn nu in het zuiden van Kalimantan. Wie weet zien we elkaar nog in Indonesie. Wij gaan hierna naar Java. Genietze! Groetjes

Marianne

Hoi meisje, leuk hoor die belevenissen. Lekker idee om zaterdag gewoon je tasje weer te pakken en verder te trekken richting strand. Die whitening cremes die zijn onder bepaalde bevolkingsgroepen idd erg in trek. Ik kan er ook nog steeds niet bij dus ga jij komend weekend maar lekker liggen bakken! Ik hoop wel dat je extra van je kopje koffie gaat genieten want 20 euro is wel een top bedrag.
Ik had gister ook nog iets grappigs meegemaakt. Marion had een nieuwe leraar Turks geregeld. Die man was zo rond de 80 jaar schat ik. Nou hij gaf les in zijn appartement, wat een vieze smoezelige bedoeling zeg! Cihan was meegekomen gelukkig. Hij begon met het alphabet, die ken ik dus allang maar we moesten gewoon van voor af aan beginnen, vond ik al typisch maar oke. Toen bleek dat die man zelf het alphabet niet eens kende ik heb het maar even verbeterd voor hem. Nou we moesten erg lachen en het was al snel duidelijk dat dit het niet zou worden. Dus we hebben al snel de tas weer ingepakt en zijn vertrokken!
Vandaag een afspraak op de Amerikaanse universiteit hier die geven cursussen, eens kijken of we daar misschien aan deel kunnen nemen op een meer gevorderd niveau.
Gister ook naar het ziekenhuis geweest voor de bloedtest, dit voor ons huwelijk. 6 buisjes bloed werd afgenomen, ik zei nog hoop dat alles goed is anders kunnen we nog niet trouwen ook hahaha.
Maandag gaan we waarschijnlijk richting Istanbul voor de aanvraag van Cihans visum, ben benieuwd. We horen na 7 dagen al of hij er eentje krijgt of niet ze hebben de regels veranderd dus duimen maar.
Groetjes aan Dennis en ik mail je snel!
Liefs xxx

Josje

Hey Rosanne,
Ook lekker op avontuur naar de andere kant van de wereld! Heel veel plezier!
Alles goed verder?

Groetjes uit een behoorlijk koud NL.

Josje

Karien

Hahaha, leuk lekker lang leesverhaal zo onder werktijd! Zo kom ik de dag wel door ;-) Ja bizar he van al die mensen die witter dan wit willen zijn. Ga lekker bakken hoor, de Gili's zijn hier uitermate geschikt voor. Jammer dat het lesgeven zo nutteloos voelt. Maar ik weet zeker dat ze het alsnog heel fijn vinden dat jullie er zijn en die kinderen vinden het sowieso al geweldig als er een 'wit' westers iemand voor de klas staat.

Blijf lekker fietsen en geniet van het strand! Hier wordt het alsmaar kouder, de handschoenen zijn weer uit de kast en m'n zadel is 's ochtends al bevroren...
xxx

mariet gelen

hallo rosanne,erg leuk om te lezen wat je daar meemaakt.die uitgepoepte koffieboon die je hebt gedronken is de duurste koffie die er bestaat.dat zag ik laatst op de t.v.nog veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verhaal.groetjes mariet

Heleen

Haa!!
Klinkt leuk allemaal :) haha, dat ze niet bruin willen worden.. Moeten ze denk ik echt ff in NL gaan wonen ;) Geniet er idd nog maar lekker van... de pepernoten en warme chocolademelk zijn weer populair en gister hoorde ik nieuwe kerstliedjes op de radio.
Excuses voor het vergeten te sturen van je op-de-hoogte-gesteld-mailtje. Verliefd zijn doet rare dingen met je ;) Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ik heb wel een ander nieuwtje: ik ga naar SURINAME!! :) Hoe en wat moet nog geregelt worden, maar ik ben welkom! Kan ik weer een keer de salsa pasjes oefenen. Dan wil ik ook wel een certificaat!

Have fun mevrouw Schulte!

Xx

Uniteerder

Hey Rosanne, leuk verhaal! wel raar dat de uitgepoepte koffie t duurst is. Hoop dat je bij je volgende vrijwilligers project meer voldoening krijgt. In NL is alles goed afgezien dat ik een beetje chaos mis in het huis. Heel veel plezier en geluk met de aziaten

gr
Kevin

Nipetje

Fraulein! Goed bezig hoor, met je reisverhalen:) Ik had toch alleen wel verwacht dat de dagelijke fietstochtjes tussen Denekamp en het Carmel samen met Susanne wat meer fietsconditie hadden gekweekt:P

Enne misschien kun je je kindjes Twents leren? Hoef je zelf wrs ook wat minder moeite voor te doen;)

Nou geniet lekker verder daar! xx

Wendy

Heej Rosan,echt net met Danny saampjes lekker op de bank dankzij onze "luxe pc op tv gedoe:-)"genoten van jouw verhaal en die daarvoor.En endlich lukt beter met foto's zo te zien.Die zal ik morgen doen net als an ferdi en daniek's travel.Je brengt het super.Lachen maar ook gaaf dat je cultuurverschillen onder aandacht brengt .Van dat bruin wist ik want al want Sharda (un dear vriendinke) heeft me dat al verteld.Hoe blanker hoe mooier/beter terwijl bleke ikke zo graag iets van dat mooi naturel bruine zou hebben.Ja ja meid.Tuulk denk ik aan jou;mn fietsende ploeterende nichtje;-).Hier ist koud hoor!Danny hele dagen buiten ant werk en heeft al thermo kleding aan.Nee nu niet maar tijdens werktijd:).Zou best even willen ruilen met jou of mey dennis maar ja leider leider.Ach nieuws hier?Altijd wel wat.Maar jouw verhalen lezen is veel gaver dan de mega avonturen in Hengeloooo die ik beleef.Keep the Schulte spirit:).Zoals je schrijft;vader Schulte!Ik lag dubbel.Zo leuk.En idd mädel,jaren gefietst net as ik tussen dorp en Oldenzaal voor school dan verwachten "we" veeeeeeel van je.Oh ja en gaarne bijdrage voor weer arme zieke doggie Ozzy.Pa heeft mn bankrek.nr. wel dus....:)Heel veel plezier verder.xx en gr Danny
Ook groetjes voor Dennis

Wendy

Zo kort van stof ik.Ha ha.Mede Schulte is verklaring...x

Ria

Wat een prachtig verhaal Rosanne.

Yvonne

Hey sportieveling, goed gedaan hoor en ach alles went! en hoe is het met je voeten? blaren? Als jullie straks verder reizen zullen de slippers wel voldoende zijn, toch?Hier is het prima, je krijgt de groeten van iedereen van de oale toor'n! doeg..

Carla Heuvels

Hoi Rosanne en Dennis, geweldig wat een verhaal! Nu even heerlijk relaxen op het strand, ik bij de kachel!
We missen jullie natuurlijk en zijn stiekum behoorlijk jaloers. Hier gaat het leven gewoon door van stamppotten, pepernoten en de ruiten van de auto ijsvrij maken. Ik zal jullie blijven volgen en verheug me op een smakelijk volgend reisverhaal. Blijf vooral lekker genieten dikke knuffel Carla

Zaterdaggroep De Esch

Lieve Rosanne en Dennis,

de bezoekers van de zaterdaggroep zeggen: 'wat ontzettend leuk dat ze deze verhalen met ons delen. Foto's vinden we super om te zien. We hebben jullie nog nooit zo "vrom" op een foto gezien haha. Nog heel veel succes en plezier gewenst van ons allen!'

Veel liefs de zaterdaggroep De Esch.
Ingrid, Yvonne en Iris.

Iris

Ps. Rosanne, ik dacht dat jij ons jaloers wilde maken dat jij naar een warm land ging en wij hier in de kou zouden zitten.... En dan klaag jij over zweten tijdens het fietsen ?! Kom op zeg! Haha:P

Groetjes Iris.

Saskia

He Rosanny!

Wat een lekker lang verhaal, leuk om weten wat je allemaal meemaakt!
Geniet maar lekker van je koffie.. wonderbaarlijk zo duur en dan ook nog van uitwerpselen gemaakt haha..!
Als echte hollanders dus veel aan het fietsen,, goed bezig!!
Geniet lekker van het strand! Klinkt echt allemaal super leuk, iedere keer weer naar een ander plekje op zoek naar nieuw avontuur:D

Hier is het s nachts alweer rond het vriespunt.. van de week allemaal skikleding gekocht voor de wintersport.
en vanmiddag sinterklaas binnen gehaald;)
Verder weinig nieuwtjes!

Ga nu ff je foto's bekijken.. leukleuk!

Liefss en geniet!

Erri

Ha Rosanne, nou smakelijke koffie hoor!! ha ha, gewoon niet bij na denken en met je ogen dicht drinken hè?! Wat schrijven jullie weer een leuk verhaal met vele bijzondere en aparte gewoontes! Wij wensen jullie in Lombok een supertijd en blijf aan ons "kouwkleumers" denken!! Veel groetjes van mij.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!